Onze leefgroepen.

Leefgroep 1.

Liesbet en Patty gaan samen met de jongste kleuters op ontdekking. Geïnteresseerd en verbaasd voelen, kijken, ruiken, horen en proeven zij. Door te exploreren en te experimenteren proberen ze hun leefwereld beter te begrijpen. De dag wordt steeds gestart in de kring. In de praatronde kunnen de kinderen kwijt wat er in hen omgaat: wat ze die ochtend deden, hoe ze zich voelen, wat ze gezien hebben, wie hen straks komt halen, … kortom: alles wat er zich in hun wereld afspeelt. Met de aangebrachte onderwerpen gaan ze die dag aan de slag. Indien er veel interesse is, groeit hier zelfs een project uit. We leren door te schilderen, dansen, onderzoeken, praten, spelen, experimenteren, zingen, proberen, discussiëren, ontdekken, vragen, lezen, exploreren en te bewegen. Wanneer een project uitgewerkt is, stellen we het trots aan onze mama’s, papa’s en vrienden voor.

Leefgroep 2.

In leefgroep 2 ontstaan projecten in de praatronde waar de grootste sloebers samen met Patty elke morgen de tijd nemen om te luisteren naar ervaringen en interesses van elkaar. Hier worden vragen en de heerlijke verbeelding van de kleuters omgezet in activiteiten en onderzoeken, daarna kunnen de kleuters aan de slag in verschillende hoeken. Er wordt tijd genomen om elkaars werk en ideeën te bekijken en zo een project verder uit te bouwen. Via een projectvoorstelling delen we wat we geleerd en gemaakt hebben met de andere leefgroepen. Ook mama, papa, broers, zussen, oma en opa zijn welkom op de projectvoorstelling. 

Leefgroep 3.

Sarah is een creatieve duizendpoot en neemt haar nieuwsgierige leerlingen mee naar een wereld vol verbeelding. Lezen, schrijven en rekenen horen er elke dag bij maar de leerstof wordt gevoed door de ideeën en interesses van de kinderen. Daar groeien uiteraard onderzoekjes en projecten uit voort. Een project ronden ze steevast af met een projectvoorstelling.

Leefgroep 4.

Kim is vastberaden om de innerlijke muzen van de kinderen te laten opborrelen… Ze gaan zo stilaan op zoek naar hun identiteit en gekoppeld aan de vaste leerstof leren de kinderen zelfstandiger worden. Ze leren plannen en krijgen meer verantwoordelijkheden. Ook in leefgroep 4 wordt wat leeft in de groep omgezet in onderzoeken en projecten.

Leefgroep 5.

Samen met Claudia onderzoeken de laatstejaars de wereld rondom hen en laten ze zich onderdompelen in de actualiteit. Tijdens deze avonturen leren de kinderen kritisch denken en laten ze hun creativiteit de vrije loop. De Muzekinderen worden in deze laatste jaren van hun lagereschooltijd begeleid en voorbereid op wat volgt.